Thursday, May 26, 2011

Syahdu

Kawan2, sila tekan button play dan hayati Surah Al Waqiah sambil memahami bait2 makna satu per satu. Sangat merdu bacaan beliau. Syaikh Sudais reciting Surat Al-Waqiah (The Event – Kiamat) ~

    Pedihnya Neraka & Nikmatnya Syurga.

  1. Dalam ayat tu terangkan ada tiga golongan pada hari kiamat.
    1) Golongan akan masuk Syurga - golongan Nabi2x dan Rasul2x serta umat Nabi Muhammad S.A.W
    2) Golongan Kanan - golongan orang yang berat amalan kanan nya
    3) Golongan Kiri - golongan kafir dan golongan orang yang banyak melakukan kejahatan serta tidak percayakan hari kiamat.

.

Sila klik sini untuk membaca translation bahasa [click]

Furthermore, sila baca riwayat2 dibawah;

  Surah al-Waqiah adalah surah kekayaan. Hendaklah kamu membacanya dan ajarkanlah ia kepada anak-anak kamu.” (Riwayat Ibn Mardawaih daripada Anas: Kasyf al-Khafa’).


    Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada setiap malam ia tidak akan ditimpa kefakiran.” (Riwayat daripada Ibn Mas‘ud: al-Azkar, al-Jami al-Soghir).


    Ajarkanlah surah Al-Waqi’ah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (Hadis riwayat Ibnu Ady)

P/s: Tolong ingatkan aku jika aku lalai~ Hati ini memang setiap saat dan waktu boley saja berubah, kerana memang sifat hati yang mudah untuk membolak-balik.  Maka mari kita berdoa kepadanya agar diteguhkan hati kita kepada kebenaran dan kepada agama :

Ya muqollibul qulub tsabbit qolbi 'ala dinika~

[“Wahai dzat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agama-Mu dan atas ketaatan kepada-Mu”.]

3 comments:

  1. setiap pagi akak suka dgr ayat Al-Waqiah ini yg dibaca oleh Syeikh Misyary Rashid Al-Afasy...mmg sgt sayu hati mendengarnya.. surah ini sgt elok diamalkan membacanya.. byk kebaikannya..

    ReplyDelete
  2. This video is really nice with have a ultimate collection of good advice.

    ReplyDelete

Please leave your comment here =)