Thursday, July 10, 2008

Alhamdulillah

Bismillahirahmanirahim & a very good day;

Sedar tak sedar dah beberapa hari Bulan Rejab berlalu sepi. Maka di bulan Rejab nih jom kite ramai2 berpuasa sunat kerana banyak fadhilatnye disamping memperbanyak amalan-amalan sunat seperti Solat Sunat Tahajjud dan Solat Sunat Dhuha. Bulan ini adalah Bulan Allah.Ia merupakan bulan yang sangat dimuliakan di dalam Islam. Banyak hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh para sahabat Baginda mengenai kelebihan bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam. Rejab bermaksud ta’azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya.

Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.

Kelebihan lain bulan Rejab:
  1. Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.
  2. Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.
  3. Rejab bulan Allah, Sya’aban bulan Rasulullah. S.A.W, Ramadhan bulan umat Rasulullah S.A.W.
  4. Rejab adalah bulan menabur benih, Sya’aban bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai.
  5. Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Sya’aban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.
  6. Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Sya’aban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan.
  7. Rejab adalah bulan taubat, Sya’aban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.
  8. Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya’aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala.
Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab:
  1. Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun
  2. Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir
  3. Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat
  4. Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya
  5. Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah S.A.W. dan sirah Islam lain.
Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab:
  1. Israk dan Mikraj (27 Rejab)
  2. Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj)
  3. Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.

Alhamdulillah - Terima Kasih Ya Allah!

Kerana kita masih dihidupkan untuk bertemu dengan Bulan Ramadhan yang bakal menjelang dan melimpahkan kurnia REZEKI terbesar kepadaku di Bulan Rejab ini.

[Source]

4 comments:

  1. hye...salan rejab

    ReplyDelete
  2. puasa dua bulan lagi..insya Allah kalau panjang umur kita akan bertemu lagi dgn bulan suci ramadahan. :)

    ReplyDelete
  3. Wah kejap je dah nak puase balik dah. Kepada sesiape yang belum abes puase ganti, jangan buat2 lupa plak. Hehe

    Ade banyak nak tanye nih:
    1. Pasal Celcom Broadband tuh. Pasal CEO celcom or something like that. Weh bagus k Celcom nyer broadband ni? Aku bace post ko pasal broadband tu, ko bayar rm68/month. Cam teramat murah jek? Modem tu bape ringgit? Kalau subscribe daily murah heh?

    Aku amat tertekan dengan kelembaban internet kat kolej aku nih. Makin lama macam makin lambat jek. Aku dah ar terbiase pakai broadband kt rumah. Tension2..

    2. Ko jadik cikgu pastu ko letak jawatan? Pesal hek? Dah dapat placement kat Petronas? SEED's shirt always fit well. Hehe

    3. Aku lagi suke cara komen ko nih. Senang sket aku nak komen

    Sorry ar antar komen kat sini je smua. Kalu aku letak kat post2 yang sepatutnye, macam dah terlambat sangat jek nak komen. Kalau letak kat sini nampak cam baru sket. Hehe

    ReplyDelete
  4. anonymous:
    slamat2

    rosli:
    best bulan posa...aku akan berposa kt kl...aiyak..kne carik tiket balik dah nih...nti xdo tiket balik... hoho

    bluecrystaldude:
    wah..pnjngnye nye comment...hihi xpe2...aku jawab satu satu:

    1.celcom broadband
    - aku subscribe d68 which mean rm68/month. so skng da msuk bulan ke2.muhaha..aku dah jadik counter pertanyaan kt kawan2 so ade le yg sangkut ngn subscribe gak... boley tahan la dr serice kt Universitas...hahaha.. d68 hnya dpt 384kbps..tp laju bak tuh~ portable lg..

    modem aku beli kt www.mudah.com.my...ko nk contact no bro nih pon bley gak..aznan Modem KL = 0123552907 ok. rm450 camtuh..boley nego~

    2. Chekgu
    aku just jadi penganti cikgu je..bukan guru sandaran yg gaji beriban2 tuh..aku gaji per day...rm30 something kot..ikot negeri n sekolah~ so aku letak jawatan sb nk g wat marketing kat satu company publishing and printing nih..tup tup dpt offer laen plak~ hehe mmg kene berenti la pon..


    3.Komentar box
    aku dpt setting nih dlm draftbloger...hihi.blajr dr http://blogmenjerit.com/2008/06/28/memasang-kotak-komentar-pada-postingan/

    thanks for drop by~

    ReplyDelete

Please leave your comment here =)